Byta VC

Vi MEare pratar om VC...vad som menas med det är vårdcentral. Vår typ största mardröm är att byta VC. Varför då?, undrar du då. Orkar du verkligen höra svaret? Jo förutom vår oändliga trötthet och alla andra symptom vi dagligen utsätts för så försätts vi i en kampsituation när vi ska byta VC...alla dagar vi kämpat och alla år vi slitit för att våra nuvarande VC läkare ska förstå oss ens lite grann och att vi överhuvud taget ska få några av de symptomlindrande medicinerna vi behöver...är nu fördjäves. Förgäves/fördjävligt...same shit. Tyvärr brukar inte journalföringen vara till någon j-vla nytta, då nästkommande läkare inte har någon som helst intention att sätta sig ner och läsa igenom tidigare dokumentation. Och jag kan på vissa sätt sympatisera med att man inte har tid att gå igenom en text tjockare än lagboken. Vad som gör hela dokumentöverföringen några tjog värre är tanken på alla träd som kommer fällas och toxisk trycksvärta som kommer spridas när den nya VC inte använder samma journalföringssystem som den förra och allt information ska skickas över som papperskopior. Jag frågade min nuvarande läkare direkt " är det ok om jag ber dem ringa dig så att du kan förklara situationen för dem?...för de kommer nog tyvärr inte att sätta sig ner och läsa igenom journalerna." 
Man måste tyvärr styra upp sina läkare lite, så de utför det arbete de är betalade att utföra. Så efter Mkt om och men har jag iaf beslutat att det är dags för en kamp som denna. Ångesten kommer krypande när jag inser hur många förspillda timmar som kommer gå åt, åt detta, som även är den enda lilla energin man har till något överhuvud taget...Men ser man målet (trots att det är långt borta) så känner man att det iaf finns anledningar att ta den fighten. 


Kommentera här: